<fmt:message key='jsp.layout.header-default.alt'/>  
 

DSpace@UM >
Faculty of Languages and Linguistics >
Masters Dissertations : Linguistics >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1812/438

Title: Penggunaan Laman E-Sprint Sebagai Sumber Maklumat Pelajar Dalam Pembelajaran Bahasa Cina
Authors: Ooi, Bee Lee
Keywords: E-Sprint
Chinese Language
Issue Date: Jun-2008
Publisher: Faculty of Languages and Linguistics University of Malaya Kuala Lumpur
Abstract: This research is an analysis of the use of E-Sprint website as a study aid in Chinese language (CL) learning for undergraduate students. The research investigates the impact of E-Sprint website and its effect on CL learning process and students’ performance. Both quantitative and qualitative approaches are used in this study. Questionnaires and sample testing were given to two groups of students: the first group of 19 students used the E-Sprint website while the second group of 18 students used compact discs as a study aid. The qualitative approach is based on the researcher’s observation as a way to counter check the research findings. Research findings strongly how that the E-Sprint website plays an important role in aiding CL studies as compared to learning via compact discs. The result indicates students’ improvement in understanding and using CL more efficiently. Kajian ini mengemukakan satu analisis tentang penggunaan laman E-Sprint yang digunakan dalam pembelajaran bahasa Cina oleh pelajar di Fakulti Bahasa Moden dan Komunikasi, Universiti Putra Malaysia. Kajian ini cuba menyingkap sejauhmana laman E-Sprint ini member kesan kepada pembelajaran bahasa Cina dan prestasi pelajar. Bagi mencapai objektif kajian, pengkaji menggunakan dua kaedah pengumpulan data iaitu kaedah kuantitatif dan kaedah kualitatif. Kaedah kuantitatif meliputi soal selidik dan ujian. Kaedah kualitatif pula meliputi tinjauan pengkaji sendiri. Analisis yang dijalankan adalah berdasarkan soal selidik yang diedarkan kepada pelajar. di mana merekar dibahagikan kepada dua kumpulan iaitu kumpulan penggunaan laman E-Sprint dan kumpulan penggunaan cakera padat. Pengumpulan dan penganalisaan data daripada soal selidik telah dilakukan dengan terperinci di samping mengemukakan jadual, rajah dan peratus bagi aspek-aspek yang dikaji. Berdasarkan tindak balas responden nanti, dapatlah diketahui persepsi dan pandangan responden terhadap laman E-Sprint. Dapatan kajian menunjukkan bahawa laman E-Sprint memang memainkan peranan sebagai alat bantuan pembelajaran bahasa Cina. Laman E-Sprint juga telah membuktikan bahawa pembelajaran bahasa berbantukan Internet dapat meningkatkan keberkesanan dalam kefahaman dan penguasaan bahasa Cina.
Description: Disertasi diserahkan untuk memenuhi keperluan bagi Ijazah Sarjana Pengajian Bahasa Moden
URI: http://dspace.fsktm.um.edu.my/handle/1812/438
Appears in Collections:Masters Dissertations : Linguistics

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Ooi Bee Lee_Abstract.pdfThesis Abstract & Acknowledgement58.05 kBAdobe PDFView/Open
Ooi Bee Lee_Chapter 1-5.pdfThesis Chapters (1-5)4.88 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright



Your Tags:

 

  © Copyright 2008 DSpace Faculty of Computer Science and Information Technology, University of Malaya . All Rights Reserved.
DSpace@UM is powered by MIT - Hawlett-Packard. More information and software credits. Feedback